Kaip prašyti vadovo pakelti atlyginimą?
Interviu portalui karjerairsveikata.lt
Veikiausiai nerasime nė vieno darbuotojo, kuris būtų patenkintas savo atlyginimu. Apie tai, kad jo žinios, patirtis, profesionalumas nėra tinkamai įvertinami pinigais, jis gali kalbėti su draugais, šeimoje, net su mažai pažįstamais, tačiau išreikšti to viršininkui nedrįsta. Patys darbdaviai, kaip žinoma, dažniausiai nedega noru kelti atlyginimo.
Ar yra patarimų, kaip, kada, kokiu metu pradėti pokalbį dėl atlygio, kad jis būtų sėkmingas?
Ar pokalbiui dėl atlyginimo didinimo reikėtų iš anksto pasiruošti, ar galima elgtis spontaniškai – pamatėte, kad darbdavys neturi lankytojų ir einat į jo kabinetą?
Visų pirma, norėčiau pabrėžti, kad niekada bendraujant su darbdaviu dėl atlyginimo ar kitų klausimų nereikėtų reikšti nepasitenkinimo. Visada turėtų vykti dalykiška diskusija, pokalbis, o ne priekaištavimas dėl ko nors.
Pokalbiui dėl atlyginimo reikia ruoštis iš anksto, o ne eiti spontaniškai, nes reikia turėti svarių argumentų, kodėl būtent Jums turėtų būti pakeltas atlyginimas. Taip pat gerai, jei galėsite pabrėžti, kokia įmonei bus nauda iš to, kad vadovas Jums pakels atlyginimą. Tam reikia pamąstymų ir būtent todėl pokalbiui reikia ruoštis. O eiti spontaniškai, nežinant ką atsakyti į vadovo klausimus, tikrai neverta, net tokiu atveju tikimybė sulaukti neigiamo atsakymo labai didelė.
Yra žmonių, kurie toje pačioje darbovietėje dirba 10 ir daugiau metų, o jų atlyginimas nuo įdarbinimo dienos nesikeičia, nors per tą laiką gyvenimas smarkiai pabrango. Ar kainų didėjimas, infliacija gali būti argumentu kelti algą?
Dėl kainų, pragyvenimo lygio augimo darbdaviai paprastai algų nekelia. Tai jiems mažiausiai rūpi ir jaudina. Tai jiems nėra argumentas. Darbdaviams argumentai tie, kurie susiję su įmone. Pvz., jei daug metų dirbantis žmogus pasakys, kad per tuos metus jis įgijo daugiau patirties, kvalifikacijos ir dabar darbus atlieka greičiau, kokybiškiau, daugiau klientų aptarnauja ir todėl atneša daugiau naudos įmonei, o dar ir planų turi, kaip darbą optimizuoti, tada darbdavys įsiklausys ir į prašymą pakelti algą. O vien dėlto, kad duona pabrango – tikrai ne.
Kokie tuomet argumentai galėtų įtikinti darbdavį kelti algą? Kas galėtų lemti pokalbio sėkmę?
Vadovą domina tik Jūsų darbo rezultatai, todėl eidami į pokalbį turėtume paruošti argumentų, faktų, įrodymų, statistinių duomenų, kurie pagrįstų Jūsų prašymą. Taigi reikia turėti pasiekimų sąrašą: kokie darbai, projektai atlikti, kokių pasiekimų sulaukta. Ir tai turėtų būti pagrįsta skaičiais, faktais, o ne tuščiais žodžiais. Jus turite įrodyti, kaip gerai dirbate ir tai neturi būti susiję su tiesioginėmis pareigomis. Nes jeigu išvardysite, kad gerai atliekate darbo sutartyje surašytas pareigas, vadovas pasakys, kad būtent už tai Jums algą ir moka. Argumentu gali tapti, kad šiuos darbų atliekate greičiau, kokybiškiau, kad parodėte iniciatyvą ir pritraukėte papildomų pinigų, klientų, kad turite naujų idėjų. Taip pat argumentu galėtų tapti pasikeitusi kvalifikacija, darbų apimtys ar atsakomybė, asmeninis įnašas, naujos pareigos, papildomos žinios, kt.
Kaip, kokiais žodžiais pradėti tokį pokalbį? Neretai darbdaviai tik išgirdę žodį "pinigai" ar "atlyginimas" iš karto susinervina, susierzina.
Tikrai ne šantažu, grasinimais ar nepasitenkinimu. Visų pirma, reikia pačiam pasiruošti kalbėti: kad balsas nedrebėtų, kad nebūtų jokių abejonių ar baimių. Dažniausiai prašyti didesnės algos stabdo baimė, kad nutiks kas nors blogo. Tačiau nieko blogiau už atsakymą "ne" tikrai nenutiks. Tai reikia suvokti, suprasti ir eiti drąsiai.
Pokalbio pradžia turėtų būti ne pinigų suma, kurią norėtumėte gauti. Pradėti pokalbį galima nuo to, kaip Jums gera ir įdomu dirbti šioje įmonėje, kolektyve, kad Jums puikiai sekasi ir kad turite dar daug nuostabių idėjų ir tada pereiti prie atlyginimo temos. Svarbu kalbėti ramiai, be emocijų.
Ar reikėtų laukti tinkamos progos? Kokia tai galėtų būti proga?
Laiką pokalbiui taip pat svarbu parinkti tinkamą, kai įmonės veikla stabili, sėkminga. Nes jeigu vyksta biudžeto ar žmonių skaičiaus mažinimas, įmonė patyrė daug išlaidų ar nuostolių, galbūt sumokėjo baudų ar patyrė kitokių praradimų, tikėtis algos kėlimo nereikėtų. Kokia situacija įmonėje, labai jaučia kolektyvas, apie tai dažniausiai sklinda kalbos. Turėtume pasirinkti tokį metą, kai įmonė dirba pelningai, kai sudarytos vertingos sutartys, sandoriai, sėkmingai įgyvendintas projektas ir pan. Nevertėtų eiti prašyti didesnės algos, jeigu neseniai buvote išbartas už netinkamai atliktą darbą ar gavote kitų pastabų.
Svarbu ir susitarti su vadovu dėl susitikimo laiko. Renkantis laiką, reikia atsižvelgti į tai, kad vadovas nebūtų labai apkrautas darbais, jis neturėtų būti piktas, susierzinęs ar pavargęs, kad ir jis galėtų ramiai ir objektyviai įvertinti, ką girdi. Todėl nerekomenduojama eiti nei pirmadienį, nei penktadienį.
Kaip dažnai galima kreiptis dėl algos didinimo?
Jeigu įmonė dirba stabiliai, Jūsų rezultatai geri, vėl prašyti didesnės algos galima jau po pusės metų.
Kokias klaidas daro žmonės? Ko nereikėtų sakyti darbdaviui tokio pokalbio metu?
Gana dažna klaida - "lipti" per vadovų galvas, t.y. didesnės algos prašyti ne savo skyriaus viršininko, o iš karto eiti pas įmonės aukščiausiąjį vadovą. Negalima savęs lyginti su kolegomis ir sakyti, kad jie uždirba daugiau, todėl ir Jus to verti. Negalima spausti vadovo, kad jis būtinai atsakytų į klausimą, kodėl Jus nevertas didesnės algos? Arba, to paklausus, būti pasiruošusiam išgirsti ir labai nemalonių dalykų. Negalima, kaip jau minėjau, prašyti pakelti algą šiaip sau, be argumentų. Pvz., susipykote su žmona ir ji pasakė, arba išsireikalausi didesnį atlyginimą, arba tave paliksiu. Ir pagautam šių emocijų veržtis į vadovo kabinetą, neturint jokių argumentų. Negalima ir nepatartina pasirinkti tokį laiką, kai vadovas turi labai daug reikalų. Jokiu būdu negalima skųstis, verkti, sudaryti vargšo, nuskriaustojo įvaizdį: viskas blogai, kainos auga, kredito nėra iš ko mokėti, žmona gresia skyrybomis, katė miršta iš bado ir t.t. Tai tikrai nepadės. Ir, kaip jau sakiau, negalima prašyti pakelti algos, jeigu atlieki tik tą darbą, kuris aptartas darbo sutartyje ir nieko daugiau.
Grasinti, šantažuoti taip pat nerekomenduojama, nors žmonės gana dažnai tokią priemonę pasirenka. Kita vertus, tikimybė, kad tokiu atveju alga bus pakelta yra, ypač, jei esi gyvybiškai svarbus įmonei. Tačiau reikia žinoti, kad po šio elgesio darbdavys susidarys apie jus ne pačią geriausią nuomonę, jus pateksite į "juodąjį" sąrašiuką, ir, progai pasitaikius, būsite pirmas tarp atleistųjų. Be to, jeigu ruošiatės taip prašyti algos pakėlimo, turėtumėte turėti ir atsarginį darbo variantą, nes juk darbdavys gali pareiškimą ir patenkinti.
Ar darbuotojas pats turėtų pasakyti, kiek jis norėtų, kad būtų pakeltas jo atlyginimas, ar tai turėtų spręsti darbdavys? Ar šiose derybose, kaip turguje, reikia prašyti daugiau, kad gautum tiek, kiek iš tikrųjų nori?
Ruošdamiesi šiam pokalbiui turėtumėte išsiaiškinti, kaip Jūsų specialybė vertinama darbo rinkoje. Pasidomėti galima skambinant pagal darbo skelbimus, pas panašioje sferoje dirbančius draugus ir pan. Turėtumėte realiai įvertinti, kiek galite prašyti ir tikėtis. Realybė rodo, kad protingiausia prašyti padidinti algą 10 proc. Jeigu darbdavys sutinka, atsipalaiduoti per anksti. Svarbu, kad jo žodis baigtųsi veiksmu. Todėl reikėtų pasidomėti, pakontroliuoti, ar sutarimas bus įgyvendintas faktiškai. Kur pasidomėti? Galima paklausti darbdavio, galbūt dėl algos didinimo reikia pasirašyti papildomų dokumentų, kur nueiti? Neretai, kai sprendimas priklauso ne tik nuo tiesioginio vadovo, sakoma, kad reikia palaukti savaitės, kol su visais bus suderinta. Tada po savaitės, jei atsakymo dar nėra, galima pasiteirauti, dėl ko užtrunkama, kokia priežastis. Taigi, mes lyg ir sulaukėme teigiamo atsakymo, tačiau svarbu, kad jis būtų įgyvendintas ir praktiškai.
Kaip elgtis išgirdus "ne"?
Trankyti durimis, išgirdus "ne", pikti ir įsižeidinėti, tikrai nepatartina. Reikėtų išklausyti tolerantiškai, ramiai. Taip pat rekomenduojama pasidomėti, kas turėtų pasikeisti, ką turėtumėte daryti kitaip, kad atlyginimas būtų pakeltas. Reikėtų pasidomėti ir per kiek laiko vėl galėtumėte kreiptis šiuo klausimu. Jeigu darbdavys nurodo konkrečius darbus ir trukumus, po pusės metų ar metų dažniausiai galima susitikti vėl.
Ką dar naudinga žinoti derantis dėl algos?
Jeigu išgirdote "ne", naudinga kitą ar tą pačią dieną parašyti vadovui laišką, kuriame, visų pirmą, padėkosite už sutektą pokalbiui laiką, patarimus, pageidavimus, rekomendacijas ir pan. Kodėl būtent laišką? Todėl, kad laiške ir Jus, ir vadovas matys datą, ir tai bus priminimas, kad po pusės metų ar metų jis privalės prie šio pokalbio sugrįžti. Jeigu praėjus sutartam laikui vadovas nesiima jokių veiksmų, atlyginimas nesikeičia, nors jo pageidavimai įvykdyti, galbūt vertėtų susimąstyti apie darbo pakeitimą. Teigiama, kad veiksmingiausia priemonė siekiant didesnės algos yra naujas darbas.
Dėkojame už pokalbį.